7 Saker jag INTE gör för att spara

Kommentera

Apropå det här med att ha svårt att unna sig, ge det där lilla extra till sig själv så tänkte jag titta i den andra änden av spektrumet. De gånger det kan vara bra att ha koll, hålla igen och ta till vara på det vi har genom att göra sig medveten om vad vi inte ger oss. Den senaste månaden…månaderna, har jag verkligen drömt om att åka utomlands med min man och har därför bestämt mig för att dra till lite extra i tyglarna och fundera på vad som är en onödig utgift.
Vad är det jag gör som är vardagslyx och vad gör livet lite mer värt? Vad kan jag undvika för att få ihop de där bäckarna små? Framför allt; hur gör man det bekvämt och utan att känna sig berövad?

 

Även om det inte känns som mycket så springer det iväg plötsligt och jag vill se skillnaden när man gör sig fullständigt medveten om vad man unnar sig i vardagen, utan att ignorera vad jag personligen behöver för att må bra. Efter en ordentlig brain-storm kom jag fram till en hel del uppenbara saker som vi redan gör, men som ändå kommer göra skillnad om jag är medveten om dem och verkligen funderar på hur nödvändiga de är för mig. Och tro mig, mycket av detta känns nödvändigt att ge sig själv ibland, men om det rör sig om en månad eller tre… Fokusera på ditt pris!

 

  1. Jag äter inte ute ofta.
    Vi gör matlådor till vardags, ofta som en bufféstil, där man kan plocka ihop lite olika varje dag efter vad som passar. Trots det älskar vi mat och att ta tid för bara oss genom att bli serverade och bara kunna njuta av varandras sällskap. Men känner vi för något extra så köper vi det själva och gör det till en kul grej av att laga något nytt eller något som en av oss verkligen är sugen på! Det är att äta gott och ha tid för oss själva (nödvändigt) som gör skillnad, inte att komma bort varje vecka (onödigt). Sist ville vi verkligen gå ut ändå, men tog bara en kaffe och lyssnade på jazz hela kvällen, vilket var en bra kompromiss!

  2. Jag tar inga dyra behandlingar.
    Jag älskar att få lite liv i håret med en färgning hos frisören och känna mig bortskämd, samma med naglarna och manikyrer. Min man är likadan och en riktig barberare som skämmer bort dig med varma handdukar, rakning, parfymering etc. ger en helt annan känsla. Man skämmer bort sig själv! Det känns fräscht, lyxigt och jag föredrar att lägga slantarna på mig istället för saker till mig. Nästa gång blir det en toppning (nödvändigt) men inte mer, inte ens hemmafärgning (onödigt). Hur går det ihop med att unna sig själv något varje månad (mina års-mål)? en naturlig manikyr utan lack känns lagom alternativt ta sig tiden och göra allt hemma. 

  3. Jag har inga dyra prenumerationer.
    Jag delar netflix-konto, storytel-konto, babbel-konto och spotify-konto (family) med familj och vänner redan, men det gör en STOR skillnad! Mest genom att vi slappnar av med hjälp av dessa saker.

  4. Jag väljer inte en dyr fika.
    Det är tråkigt när någon man inte sett på länge verkligen vill ses på stan, men solen har varit framme och pick-nick fungerar lika bra de dagarna! Bjud annars hem folk, baka ihop eller bara häng. Ibland har de event där de bjuder på fika, så håll koll på dem (ung cancers pärl-dagar, föreläsningar från olika fack eller gratis kaffe-provning på rosterier). Märk väl, att välja en mindre dyr fika betyder mindre fika ute. Kunna vara social med vänner (nödvändigt) behöver inte kosta (onödigt).

  5. Jag köper inte på mig kläder i farten.
    Jag köper inte kläder ofta och när jag gör det är det vanligtvis plagg jag vet att jag kan kombinera, som funkar med det jag redan har, kommer hålla, är klassiska och som jag vet att jag faktiskt behöver. Behöver jag det (nödvändigt) VS. Vill jag ha det (onödigt); det är den ultimata frågan, även om det är svårare nu när våren kommer. Till min hjälp skriver jag ner det i min BuJo och ibland stryker jag det efter ett tag. Gör jag inte det, kan det vara värt att investera i och då får det hellre kosta men vara en medveten investering.

  6. Jag köper inte hem skräpmat.
    Vi försöker båda vara hälsosamma här hemma, men alla tillägg eller tilltugg försöker vi göra oss medvetna om. Vin, godis, chips eller läsk blir vid planerade tillfällen och i mindre mängd. Även om jag går ut för att fika så köper jag inte till något extra vilket hänger ihop med att minska på fikandet.

  7. Jag lägger inte pengar på dyra hobbys.
    Man kan väl säga att vi båda här hemma har hobbys som kan vara dyra, men vi väljer att hålla ner på det. Han håller på med datorer och jag med pennor och färg. Vi väljer bara att pyssla med det vi har och verkligen ifrågasätta om vi behöver något nytt för att ta oss till nästa nivå eller om det bara är en kul ny grej. Att ha något kul att kunna slappna av med (nödvändigt) behöver inte vara detsamma som nya saker (onödigt), bara nya sätt att använda dem på. Vi tränar båda och jag väljer att löpa mer, tar inget extra protein och heller inga drycker. Att träna på sin handstil kräver bara en penna och att vara med i utmaningarna communityt har håller motivationen uppe! 
 
 
utan övning spelar inte materialet roll, men det blir roligare med fina saker!
 
Dessa saker är enkla, till och med uppenbara men en omställning likaså. Mina år som student påminner mig att jag kan vara säker på att allt kommer lösa sig fast jag har en tajtare budget. Det går snabbt att anpassa sig till mer tillgångar har det gjort mig ganska så obetänksam emellanåt.

Mitt bästa tips är att skifta fokus och inte känna dig berövad på sakerna du mår bra av, tänk på varför du mår bra av det och hur du kan nå det istället. Är det att komma ut? hänga med vänner? Slappnar du av mer på et visst sätt?
När man kommit på det blir det lättare att komma ihåg vad målet med det hela är! Var ärlig och säg att du försöker spara in lite mer just nu och påminn dig om att investera i dig själv! Det viktigaste första steget är att bestämma sig och att betala sig själv först. Ska det sparas, sätt undan så fort du kan, budgetera till en buffert som går till dig och rör inte de tillgångar du har på ditt specifika sparkonto.
Att göra det då och då för att spara undan till sina drömmar och mål är en sak, gör det inte till en kamp mot dig själv bara!
 
Lycka till med dina sparmål!