Att bryta ner sina mål

Kommentera
Efter att ha diskuterat lite vart man börjar med sina mål är det dags för en handlingsplan. Som tidigare nämnt handlar det mesta om en skräddarsydd plan och att göra en sån tar tid. Man måste testa sig fram och göra lite åt gången för att lista ut maskineriet.
 
Jag tänkte fortsätta tipsa lite om vad som kan hjälpa dig hålla dig fokuserad och målinriktad efter att du bestämt dig för vad som är viktigt att uppnå!

Visualisera. Påminn dig om varför du valt detta, vad som är roligt och varför du gör det genom att ta tiden att se det framför dig. Är ditt mål att spara ihop till en drömresa? Ta tiden att fundera på hur det skulle vara där med sanden  mellan tårna, solen mot din hud och dofterna. Fundera på om du hellre vill ha det än vad det nu än är som lockar NU. Jag är själv ganska dålig på det och kommer därför i år att skaffa en "vision board" som enbart är för inspirerande bilder och citat som ska hjälpa mig tänka mig dit jag vill. 
  
Underhåll dopaminet. Att bryta ner sina drömmar till mål och sina mål till små uppgifter är ett ypperligt sätt att hålla dopamin frisättningen igång. Genom små triggers eller förbättringar som är mätbara i det du gör kommer dopamin och noradrenalin ge motivationen och beslutsamheten! Blir det inte som man tänkt (vilket det sällan blir), gå tillbaka och bryt ner uppgifterna ytterligare. Det är inte ovanligt att vi listar ut vår förmåga allteftersom. Se till att uppgifterna är kopplade till aktiviteten och att de alla driver dig i rätt riktning. 
Mitt sätt att sätta upp det i år har varit genom mina kvartalsmål. Inget stort per kvartal, men tillräckligt för att jag ska se att det ska ge resultat över loppet av året. 
 
Är det bara en tanke, en djupt rotad önskan eller ett mål?
 
Testa en ny vinkel. Försök att se på saker positivt och förstå att ibland är det samma mål t.ex. att gå ner i vikt eller minska i fett är samma sak som att bli starkare och att ha mer muskler. Det kan vara att äta bättre eller att träna mer än nu. Det betyder att det kan räcka med en dag mer i veckan, se bara till att det blir KUL!  
 
Identifiera nyckelvanor. Detta är ett ypperligt tillfälle att starta upp en Habit Tracker! Vilka vanor hade hjälpt dig nå ditt mål och vad hade haft störst inverkan på ditt liv om du började med det? Vad kommer göra skillnad? 
Är det att träna 3 gånger / vecka för att bygga muskler eller är det att faktiskt sätta sig ner och sticka i 30 minuter så att den där tröjan faktiskt blir klar till jul?
En vana ska få plats varje dag så fundera på en bra nivå att lägga grunden för den. Kanske att bara gå ut och gå 3 gånger i veckan är en bättre start än att träna på gym 3 gånger, bara för att få in vanan att gå ut ur hemmet och röra på sig. 
Här har jag själv fått fundera mycket på när det ska passa mitt schema. Att börja med meditation var svårt eftersom jag inte riktigt tyckte att jag hann med det på dagarna, men till slut kom jag fram till att efter jobbet var perfekt! Det var en stund då jag varvade ner efter stressen och fick lite perspektiv att skilja på jobb och hem. När jag är hemma på dagarn funkar det bättre på morgonen för att förbereda sig inför dagen. 
 
Acceptera processen. Det kommer komma saker i vägen, alla tycker att det finns dagar då det inte spelar någon roll att göra det som krävs eller att det är extra jobbigt. Jag vet själv, dagar då jag mår riktigt bra har jag en tendens att äta mer, onyttigare och skippa mina nyckelvanor eftersom det känns ok. Problemet är den skit jag ger mig själv när jag sen när jag inte mår bra längre. 
Sätt ribban lågt, ha känslomässiga skäl och prioritera vanan! Ge inte upp och var beredd på att det inte finns misslyckanden. Bara olika sätt att göra rätt.
När det känns som om inget funkar, kör då inte huvudet i väggen för att lyckas på samma sätt som alla andra utan minnas varför du började. Ta ett steg tillbaka och fundera verkligen på vad som inte fungerar.  
Identifiera alla möjliga orsaker till ett problem innan du bestämmer dig för en lösning. Vad kan ha påverkat dina resultatet? Varför gick det inte? Finns det ett bättre sätt? Vad funkar för DIG?
 
Använd din BuJo till att se att det finns tid och att ett år både är gott om tid samtidigt som ett helt år inte är SÅ mycket tid av all tid du har att arbeta med! Det kommer mer nästa år! Det viktigaste mantrat jag har är just att "det handlar inte om att göra det mest, utan längst"!
 
Kom ihåg:
 
"A goal without a plan is just a wish"