En introduktion till BuJo's (Del 3)

Kommentera
Det som skiljer en BuJo från en vanlig veckokalender är variationen från vecka till vecka. Du kan få den så som du vill och behöver ha den vecka för vecka för att göra uppgifter enklare att ta itu med. Mer att göra denna vecka? Mindre att göra? X antal kapitel att läsa innan fredag inför en föreläsning? Hur kan du dela upp det över veckan, vad kan du göra för att det inte ska kännas överväldigande och hur är det bästa sättet för dig att hålla koll på det?
 
Funkar det bäst att ta det dag för dag? skriv inte mer än det som är viktigt just nu! Behöver du ha koll på hela veckan eller förbereda lite varje dag tills helgen? Lägg upp planeringen så du kan se framåt! Det finns inget rätt eller fel och framför allt gör det här det hela SÅ KUL! 
De flesta känner säker till målarböckerna för vuxna, där man ska få hjärnan att varva ner och slappna av genom att fokusera på nuet och inget annat. Det här är samma sak, fast oändligt mycket mer. Det finns inga linjer att måla inom, inspiration finns överallt och det finns inget som är rätt eller fel. Klottra, kludda och ha kul med din egen design varje vecka. Eller varje dag som sagt! 
 
Jag sitter på söndagen och funderar på veckan som kommer, kollar mitt månadsuppslag och ser om det är något jag kan eller måste få gjort just den här veckan så jag kan förbereda mig för det. Kan jag göra någon av uppgifterna som ska vara klara den här månaden nu i veckan?
Ibland måste jag ta dag för dag för att inte känna mig överväldigad och ibland vill jag ha mer översikt. Det har att göra med min egen förmåga att känna mig överväldigad. Nästa vecka har jag flera möten och saker som ska göras, så uppslaget är över hela veckan. Möten eller viktiga saker är redan där men jag fyller på dagarna allt eftersom vad som behövs göras eller vad jag känner för. 
 
Vecka 2. Habit tracker, ett citat, utrymme för saker som ska göras nästa vecka och utrymme för att dumpa saker som jag ska slippa tänka på eller komma ihåg under dagen.
 
Ena sidan är min vecka och allt jag ska göra de olika dagarna. Det är viktigt för mig att bara skriva upp det viktigaste och få det gjort för att ligga i fas, men tidigare skrev jag upp lite av allt möjligt bara för att få kryssa av dem. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång med sin lista och känna att man gör det som ska göras, men nu försöker jag istället skriva upp det viktigaste och prioritera att göra det jobbigaste först! 
 
På motsvarande sidan får fantasin flöda! Jag brukar ha en "brain-dump" där jag skriver upp allt möjligt som jag kommer på i förbifarten t.ex. om det är något jag vill kolla upp, ett citat eller låtar jag gillar eller bra saker som hänt (dessa sparar jag till slutet på månaden). Det hjälper att sortera tankarna, så fort jag faktiskt skrivit ner dem kan jag släppa dem. Det har aldrig riktigt funkat när jag gjort det i mobilen men att ta sig tiden att faktiskt skriva det hjälper massor. 
 
Jag brukar också ha en liten del med saker att komma ihåg till nästa vecka som dykt upp plötsligt och som jag inte kan skriva in än! Ibland dyker det upp en och annan inköpslista, men sedan jag bytte till en app-baserad lista jag kan dela med min partner (så vi inte handlar dubbelt) har den blivit överflödig...
 
Just nu har jag en mindre habit-tracker för mina träningsdagar också, precis som jag har i månadsplanen, allt för att fortsätta bryta ner mina mål i mindre portioner och hålla mig på spåret veckovis! När man verkligen planerar här och nu, vecka för vecka, vad är viktigt att uppnå för dig? Vad kan du göra med en helt ny vecka och en helt ny start?