Att ha en falsk känsla av att ha något avklarat

Kommentera

Nu när jag verkligen börjat fundera på hur jag ska lägga upp mina mål inför det nya kvartalet så funderar jag också på vart tiden tar vägen mer. När vi tar oss tiden att vara kreativa med vår planering och skapa något konkret så ser vi också resultaten, i detta fall i vår Bullet journal, relativt snabbt. Man vill ha det snyggt och funktionellt, enkelt men tillräckligt avancerat för att passa våra behov och ofta ska det vara personligt men gå snabbt att göra. Man vill inte offra det ena för det andra. Hur undviker man att kreativiteten tar över och får oss att känna att vi utfört något långt innan vi faktiskt planerat något?

 

Jag har märkt på flera forum att trots att det är den personliga touchen som gör Bullet Journals så uppmärksammade, så är de flesta ute efter funktionen med dem. Det ska främst vara ett instrument, inte bara ett utlopp till kreativitet. Personligen tycker jag att det är kul och uppfyllande att få ta tid åt att göra mitt uppslag som är personliga och inspirerande för mig, men självklart kan det bli fel. Ja, det är snyggt, men är det funktionellt?

 

Är jag inte försiktig springer tiden iväg och när jag är klar eller nöjd med mitt verk känner jag redan att något viktigt är gjort. Jag skapar en falsk känsla av att ha presterat och tar inte lika lång tid på mig att planera inför veckan, vad som är viktigast genom att prioritera dem och dela upp uppgifterna. Jag har speciellt sett att detta vilseleder mig lite när det kommer till mina att-göra-listor. Tiden går till fel saker och jag har på senaste tiden verkligen tittat runt på sätt som kan styra upp det. 

Men... Känner du igen dig? Ett sätt att ändra på detta vara att hitta en utformning på veckan som passar dig och ha den i åtanke redan när du börjar för att spara tid. Inspiration finns överallt och genom att testa sig fram hittar man vad som funkar. Ta tiden att vara kreativ på morgonen och lägg in planeringen på kvällen är något jag experimenterar med just nu.

Ett annat sätt att fastna i den här fällan kan vara att planera en massa på söndag kväll, lägga upp hela veckan med att-göra eller uppgifter och redan där känna att man av-klarat det värsta genom att man har planerat allt. Det räcker inte med att planera, vi måste se till att genomföra sakerna också! Kom ihåg att även om vi planerar och klarar allt så kommer livet emellan och saker kommer behöva flyttas runt eller ändras. Och det är ok! Planera inte för mycket utan att sätta in lite action också! Är det här vanligt för dig så fundera mer på vad du kan få gjort, inte vad du önskar du kunde få göra mer av. Försök att känna efter varje sak den sköna känslan av att ha klarat av något, inte bara att ha det på listan.

Att planera ger oss en guide till det vi vill ha och vad som kommer behöva göras. När vi vet det kan vi komma igång! Bryt ner uppgifterna till det minsta du kan behöva göra och arbeta med dem, justera dem allt eftersom. Spendera inte mer tid på att planera om något än vad du gör på att faktiskt göra dina delmål!

Titta på listan och känn dig stolt över det du faktiskt klarat av och fundera på hur detta tar dig närmare ett mål oavsett om det är ett mål som ett rent hus eller en rapport.

 

Har du någonsin haft känslan och hur kommer du runt den?