Ett sätt att be om hjälp

Kommentera
Någonting jag har insett är att jag är dålig på att be om hjälp. Det och att jag inte är ensam om det. Ofta när jag skriver i min bullet journal så handlar det om att komma vidare, men sällan om hur jag ska be andra om hjälp för det. Typ bara vad jag själv kan göra åt det. Men de hänger ihop, visst gör de? Varför är det så svårt och varför har det tagit så lång tid att fatta vad det faktiskt innebär att be om hjälp?
 
Tidigare har jag tyckt att jag ber om hjälp när jag behöver det, men på senare har jag insett att min uppfattning har varit ganska fyrkantig. 
 
Det gick upp ett ljus för mig när jag insåg att vi kan be om hjälp på så många olika sätt. Det handlar inte alltid om att fysiskt gå till någon och be om hjälp, som jag tyckt, det kan också vara att söka sig till det vi vet att vi behöver just nu.
Jag vet inte varför men ofta när jag tänker på att be om hjälp så handlar det om att faktiskt be någon annan göra något åt mig, hjälpa mig fysiskt mot konkreta resultat liksom. Men efter en tankeställare under ett yoga-pass insåg jag att oavsett hur vi söker hjälp så behöver det inte vara samma sak som att belasta någon annan. Vi kanske går till en terapeft för att prata ut och hjälpa oss själva komma fram till saker genom att bolla dem. Detsamma gäller om man väljer en vän. De tar ju inga beslut åt oss men de kan hjälpa oss nå våra egna. Att söka en kurs är att be om hjälp, men det är ju vi som måste se till att ta till oss av den. 
 
Jag vet till exempel att jag blir mer motiverad av att göra saker i grupp och att när jag är själv är det svårare att starta. Att sätta sig ner och göra något själv är mycket tuffare än när någon annan gör det med mig, även om det bara är att sitta i tystnad. Så är det för studier och mig generellt. Jag fungerar bäst när jag har ett utbyte med andra, vare sig det är en guide, ett bollplank eller en inspiration. Så om jag vill tillföra mer av något i mitt liv, vare sig det gäller att spela mer gitarr, lära mig ett språk eller fokusera på oljemålning så behöver jag hjälp med att börja processen. 
 
Att söka hjälp kan vara att googla runt och hitta motivation genom bloggar, instruktionsvideor eller annat som inspirerar, men det handlar om att bestämma sig för att söka sig till kunskapen. Vart har jag möjlighet att vända mig? Lyssna på de som vet mer, som kan eller som får mig att vilja mer är ett jättebra sätt att starta något. 
Gå en kurs om du behöver en guide. Gå till ett fik eller biblioteket om du behöver miljöombyte för fokus. Våga be någon som har sjukt mycket mer erfarenhet än dig om vad de tycker.
 
 
Våga vara sämst. Våga satsa på att utvecklas. Hitta ett sätt att be om hjälp på. Våga hjälpa dig själv genom att ta hjälp från andra. 
 
 
Jag bad om hjälp när jag bestämde mig för att testa yoga. Inte bokstavligt eller muntligt. Jag visste att jag inte skulle komma längre på egen hand och behövde mer erfarna personer omkring mig för att hjälpa min kropp, mitt sinne och min förståelse för hur de hänger ihop. Idag är jag så glad att jag bara testade det!