Att klargöra sina mål

Kommentera
En Bullet Journal är något av ett instrument för att uppnå mer över både en kortare och längre tid. Den sätter en tidsram och perspektiv på hur mycket tid något kan ta och är ett fantastiskt hjälpmedel för att organisera sig och alla ens tankar. Så om du vill uppnå något mer eller planera inför att klara av dina mål... vart ska man börja?
 
Det här med att verkligen definera sina mål kan ibland vara  svårare än man kan tro om det ska funka. Det är inte bara att svara på frågorna, det är något jag verkligen insett måste skräddarsys efter varje idivid för att fungera. Det innebär att målen ska ha ett värde för dig och att man måste sluta tvivla på vad jag kan uppnå!
 
Man måste vara helt öppen och ärlig mot sig själv och inse; ingen behöver veta allt du tänker uppnå! Ingen behöver veta dessa mål, drömmar eller innersta tankar som driver dig!
Jag har alltid med mig min BuJo för att påminna mig och ingen annan. Den är för mig och visar mig vad som fungerar i mitt liv och vad jag kan göra annorlunda. Inte en enda gång har den påminnt mig om ett misstag, bara hur jag kan gå runt det och fortsätta utvecklas dit jag vill. 
 
 Vad är igentligen värst, att satsa och lära sig av det eller att fortsätta drömma ännu ett år?
 
Att kunna svara på de frågor som hjälper en att fastställa sina mål finns verktyg överallt. De finns i böcker, på nätet och hos andra som uppnått sina mål! Framgång är inte en slump utan mer som en strategi, eller ett recept. Recept kan man hitta överallt på nätet och ingen skäms över att ha tagit dem därifrån.
 
 
 
Inspireras! Kolla hur andra gjort, man får härmas och testa sig fram! Här är vad jag exprimenterar med just nu:
 
Utgå från dig själv.
  • Vad är framgång för dig? Var ÄRLIG! Det kan vara "att bli rik", "att ha den där bilen" eller "att kunna klä mig så där" (även om det kan finnas i baktankarna) men utgå också från "vad gör mig lycklig och får mig att känna mig uppfylld eller framgångsrik av att klarar av?" T.ex. så har jag alltid velat kunna franska, inte lära mig det. Jag har alltid tyckt att jag är dålig på språk generellt och har svårt för grammatiken. Men om jag hade klarat det och kunnat prata med folk jag känner hade det bara varit FANTASTISKT! Jag hade kännt mig så lyckad! 
  • Och det är också viktigt, att alltid kunna ha sitt "varför" i tankarna. Något som verkligen motiverar dig! Vill du starta eget företag för att kunna bestämma dina egna arbetstider och spendera tid med familjen eller för att utveckla en hobby så du kan få mer tid för att utveckla eller göra det du tycker är kul?
  • Det hör ihop med vad du blir lycklig av att göra! Om du tycker det är asjobbigt att skriva och inte tycker det är kul eller finner någon lycka alls i processen, då kanske inte att publicera en bok är något för dig? Eller så får man ta en funderare på vilken typ av bok det skulle vara? Novell? Fakta? Målarbok? Se till att älska processen oavsett vad, inte tanken på resultetet!