Att ta saker dag för dag

Kommentera
Jag har tidigare skrivit lite om hur man kan lindra sin ångest då man inte känner sig tillräcklig, av att inte göra det man vill, komma över jobbiga känslor eller av att vara överväldigad av saker man vill/ska/borde hinna med. Om et är något du "borde" göra, men inte gör, fundera på hur viktigt det verkligen är. 
När man väl har saktat in och funderat på vad som faktiskt är viktigt i ens liv blir det lättare att ta det steg för steg. Genom att reflektera på vad vi vill och ta de små stegen du kan varje dag så kommer du dit förr eller senare!
 
Själv sitter jag ibland på kvällen innan och funderar på vad jag vill ha gjort nästa dag. Det kan ibland vara så skönt att vakna och veta vad som ska göras under dagen!
Vissa dagar känner jag bara inte för att göra en massa, det kan bero på att jag redan fått mig själv att hinna med så himla mycket genom att planera allt i förväg och då måste man kunna ta ett steg tillbaka. Om jag hade gjort en sak idag? Vad är viktigt? 
Det är vid de här tillfällena som jag också påminner mig om att göra mer saker som är roligt och avslappnande. Spela ett spel, umgås mer med vänner, pyssla, bara läsa en bok för skojs skull eller sträck-titta på en serie. Det är kul att vara duktig och känna att det man gör är givande eller ger resultat och det kan vara speciellt svårt när man jobbar med eller på det man brinner för. Men...det är lika viktiga att känna efter när vi bara inte orkar med och variera sig.
 
Det farliga med att planera in för mycket är skammen man kan känna av att inte hinna med, så trots mål och drömmar, anpassa alla uppgifter efter dig och din energi!
 
Från dag till dag.
 
Vanligtvis när jag planerar på morgonen, är det vid eller efter frukosten. Jag känner efter och slappnar av. Är det svårt så funderar jag på vart spänningen sitter, om den är förknippad med en känsla och försöker aktivt slappna av i den muskeln och släppa känslan. "Vad finns i ditt andetag när du försöker slappna av?"
Jag frågar "hur mår jag idag? hur vill jag må? Hur ska jag lyckas med det?" och skriver ner saker som hade hjälpt. Ibland blir det listor som jag ser fram emot att bocka av, ibland står det ingenting alls. Mycket beror på hur jag fokuserar på känslan jag får när jag gör eller har gjort det. 
 
På en dag hamnar allt från saker som ska göras (tvätta, fixa matlådor, ring en vän), saker som har med mina mål att göra (göra lite av franskan, ta mig tiden att läsa på om något) till saker jag vill påminna mig själv om att göra för att det är kul (ta tiden att fixa naglarna). Ibalnd är det en önskelista, ibland ett prioriteringslista! Självklart känns det stundtals som om jag hade kunnat göra mer när allt på listan väl är klart och på samma sätt känns det ibland kasst när det inte går. Det viktiga är att fokusera på det som faktiskt blivit gjort! Allt är utformat för att påminna dig själv om allt du vill göra med din tid. Inte vad du borde göra.