Förenkla…. Din städning.

Kommentera

Det är söndag igen och det är våran designerade dag... Detta återkommande uppdrag som kallas städning har vi alla en eller fler gånger inte alls känt för. Det gäller dock att inte fokusera på att det är en syssla som tar upp tid, utan något man tar sig tiden för att hålla det rent och snyggt runtomkring sig. Det finns saker som underlättar det, små vanor som har hjälpt mig mycket och som jag tänkte gå igenom för att förenkla städningen!

 

Jag har genom åren tvingat mig sätta upp fler och fler rutiner för att hålla det i det skicka jag vill här hemma och är nu förberedd på vad som ska göras och kan lättare ta tag i det på det viset. En sak som jag märkt att jag gör men långt ifrån alla är att jag delar upp uppgifterna i ytor, inte rum. Jag förstår att det kan vara skönt att ha ett rum färdigt och att ta ett rum i taget, men att släpa runt på allting från ena rummet till det andra i lägenheten är bara inte min grej.
Jag tar hellre en dammtrasa och dammar allt, tar dammsugaren och dammsuger allt och tar alla spegelytor tillsammans. Det går snabbare eftersom jag slipper springa fram och tillbaka och hämta samma grejor.


En sak jag började göra efter att ha lyssnat på podcasten ”Happiness” är att ha flaskor uppdelade och där de behövs. Jag har till exempel kakelsprej både i badrummet och i köket för det är där de används. Då finns de redan på plats och jag kan ta lite efterhand! I podden föreslogs det att kombinera en vardagsuppgift (som att borsta tänderna) med en städsyssla i samma rum (torks av bänk eller spegel) för att få det att underhållas mer när det behövs och minska uppgifterna inför storstädning.


Detta hänger lite ihop med att para uppgifter, dvs. att man bäddar medans man väntar på kaffet så det inte blir en uppgift som tar ännu mer tid från morgonschemat, diskar medans man lagar mat så man inte sparar det till efter man ha satt sig till rätta eller damma av med en mikrofiberduk innan säng-gång.

Något som påminner mig om allt som ska göras är en enkel skriven lista. På så sätt kan vi dela upp sakerna lättare, se och planera dem i förväg och inte missa något. Jag kan ibland glömma att rengöra mina sminkborstar så ofta som det behövs, glömmer när vi senast vädrade madrassen eller rengöra fontänpennorna ordentligt. Vi håller det i vecko-, månads- och kvartalsvis för de återkommande och sedan planerar vi in städhelger för större projekt!

Mineralisering är en sak som jag tror alla har hört kommer mer och mer. Använder du det verkligen? Älskar du att ha det? Om det finns någon osäkerhet bland dessa frågor fundera på om du verkligen kommer behöva det. I så fall, ta bort det! Kan det läggas en låda och förvaras i källaren om inte annat? Vi har minimaliserat allt som är på golvet för att ha plats och för att lättare komma åt under städning med dammsugare och mopp genom att ha sladdlådor, organiserade hyllor och ”inception”; stoppar saker i saker för att få undan det. Till exempel fyller vi väskor med kuddar vi inte använder för tillfället för att spara plats och få det att se renare ut genom att få det att se ut att vara mindre prylar. 

 Vad kan du minska på i ditt liv för att ha tid till annat?
 

Vad påminner du dig om att städa och vilka vanor har du kring det som hjälper?

Att se positivt på framtiden

Kommentera

Idag hörde jag om något som jag tror det ligger mycket i och som ni också kan lyssna på här. Det har att göra med att känna sig deppig beroende på vilka minnen vi väljer att fokusera på. Att fastna i en tid som varit påverkar vår framtid eftersom kroppen reagerar på samma sätt på ett minne som en visualisering. Det betyder att hur vi ser på oss idag spelar en roll i hur vi ser på oss i framtiden. Tänker du mycket på det du ångrar eller oroar dig för något som hänt, finns det en hög risk att du också förväntar dig att det ska bli fel i framtiden. Hur ska man tro att det blir bättre om det hittills varit uselt? Och om vi inte är tacksamma och glada för det vi har, hur ska vi bli gladare för mer av det?

Det var lite i dessa tankarna jag gick i när jag upprättade min tacksamhetssida i min BuJo. Jag valde att varje dag hitta något som fick mig att le eller som jag var tacksam för. Det är grymt skönt att kunna gå tillbaka och se allt som hänt, allt som gjort mig glad och allt positivt som jag upplevt. Jag ville bli påmind om att de små saker i varje dag är det som gör mig på bättre humör, inte bara de stora sakerna som kommer efter att ha jobbat hårt för dem. Och alla de små ögonblicken kan jag ha oavsett hur mitt liv förändras!

Att påminna sig om att välja en positiv livsstil och byta tankesätt fundamentalt är en övning, men jag tror starkt på den! Jag tror också att det är därför det är så viktigt att jobba med saker som hänt och få ett nytt perspektiv på dem. Genom ett nytt förhållningssätt till det förflutna kan vi grunda oss i fler positiva tankar. Framtiden är nämligen oviss och ångest förvränger vårt perspektiv, något jag tror många kan känna igen sig i. Känslorna vi har nu kan alltså ge en negativ syn på framtiden.

Till exempel har de med mild depression har lättare för att tänka på positiva erfarenheter också och den förmågan är en typ av skydd mot psykisk ohälsa. Så om vi kan träna upp ett skydd mot det, varför inte börja redan idag?

 
 Det finns alltid något att vara tacksam för. 

 

 

Att förändra sin syn

Kommentera

Det kom inget inlägg i söndags som det brukar göra, både eftersom det har varit påsk och eftersom jag har tagit en funderare över vad bloggen kommer innehåla i framtiden. Mina veckoupplägg kommer i förstahand finnas på min instagram och här kommer det handla mer om saker som får mig att må bra och har hjälpt mig förutom min Bullet Journal! För det finns så mycket mer att uppskatta och att utvecklas med, utan att ta mer tid!
För är det bara jag som upplever att det i dagens samhälle ses som något positivt att vara upptagen? Ha projekt igång, jobba hårt, se till att hinna allt men också att kunna unna sig en paus från det? Det här är saker som gör mig stressad bara att tänka på. Borde jag inte gå och försöka vara mer social på den där festen? Borde jag inte komma igång med den där grejen? Är det bara jag som känner mig näst intill stressad om jag har för mycket fritid på händerna när det finns SÅ MYCKET jag kan välja att göra? Så, vad kan vi göra för att förändra det här? Hur gjorde jag de här dagarna?

 

För mig är att gå runt och vara överväldigad av allt runt omkring oss som ett normaltillstånd är en varningssignal att jag inte klarar av situationen som den är. Terapi, meditation, jag tar gärna båda för att kunna stanna upp, känna in läget och vara ärlig mot mig själv.
Det är inte lätt, det finns saker jag skäms över att erkänna för mig själv, känslor jag inte tycker är ok att ha (avundsjuka, stolthet, ilska över onödiga saker) eller ifrågasätter för att de dyker upp så plötsligt (är det jag eller bara en impuls?) och de är så lätta att trycka undan med rätt motivering. Oftast i mitt fall för att jag tror att situationen blir bättre av att försöka göra något annat än vad jag först vill. Eller, jag övertalar mig till det… Konstigt va? Jag vet inte om det är för att jag inte tycker det är ok att känna mig ”tråkig”, men det är jag ju inte oavsett, jag har bara en annan situation där jag tycker om att vara på topp.  

Så genom att vara mer ärlig och slutar lotsas att allt är bra, eller att det kommer bli bra när vi väl är där vi vill vara, kan vi sluta känna oss så förvirrade och överväldigade av allt. Det första steget är att tillåta dig att vara, arg, ledsen, miserabel, förvirrad, allt det där du känner och acceptera det. De känslorna definierar inte dig men de kommer och går.

Det enda som är normalt är att vi alla ör olika här.

Att vara ärlig mot sig själv och i och med det helt ärlig mot andra gör att vi kan känna den acceptansen man får av både sin inre röst och av andras. För ibland blir man förvånad över hur ok det är att bara vara som man är i stunden. Det kräver dock, som allt annat, övning. Varje dag behöver vi vara ärliga med hur vi känner och känna det, annars kommer lätt känslan av att inte orka mer eller vilja fly. Jag lovar dock, den känslan du har kommer följa dig till världens ände så att börja i små steg istället för något världsomfattande kommer verkligen vara en bra start. Ett sätt att börja är med en anteckningsbok.

 Planering delux starter kit

 

Slå upp en sida och välj ett område i ditt liv (hem, häsa, familj, jobb) som du vill jobba med. Detta är lite som level-10-livet jag tidigare skrev om, men häng kvar en stund till! Skriv ner din situation just nu. Ärligt. Hur ser en dag ut, hur får det dig att må, tillåt dig att skriva ner allt som kommer upp. Det är jobbigt. Det är ofta till och med smärtsamt att erkänna att man är i en situation man inte vill vara i och att äga den smärtan, att erkänna att den finns där är ett fantastiskt första steg. Genom att se allt du vill bort med eller lägga till mer av kan du börja förändra saker.

Det är alltid jobbigt att höra eller inse, men mycket av det vi inte gillar är vi själva ansvariga för. Du är ansvarig för större delen av allt som suger i ditt liv. Det handlar om ditt liv, det du ska leva och du har faktiskt full kontroll över dina handlingar. Så acceptera vilken roll du har i allt det där sugiga. Känner du dig fast på jobbet? Har du frågat vad som krävs för en befordran eller vill du hellre byta jobb helt? Beror det på miljön, kollegorna eller tiderna? Titta på allt du skrivit objektivt för det kan vara mycket som känns fel och det viktiga nu är att fokusera på vad du kan förändra, inte hur du satt dig där!

Slå upp ett helt nytt uppslag och börja om. Skriv nu ner hur du vill att den delen av ditt liv ska vara. Ärligt. Tillåt dig att drömma dig bort, ha ett liv du inte behöver fly från, utnyttja hela din kreativitet och förminska inte din förmåga att uppnå det. Ingen kommer se detta, så skriv allt! Vad har du för vision? När du är klar, sluta inte, fortsätt förbi allt i din komfortzon och låt texten i detalj beskriva ditt liv som du vill ha det.

Ta upp en ny sida. Skriv ner alla de ritualer, vanor och saker som kan stötta detta liv, som är essentiella för att du ska kunna skörda de frukter som är det liv du precis skrev ner. Rör det sig om tydligare gränser? Rör det sig om roligare sätt att få saker gjort? Handlar det om att vara mer öppen med vad du vill? Vad behöver du?

Det är så hör förändring sker. Lite i taget och genom att hela tiden kolla var vi är, hur vi känner eller acceptera vad vi kan förändra och inte. Börja skriv ner vad du ska göra i din kalender. Se till att du inte slutar försöka!