Vad gör min Bullet Journal för mig?

Kommentera

Min bullet journal var det första systemet som funkade för mig när det gäller planering. Jag har alltid haft listor överallt och planer på vad jag ska göra men inte kunnat ha den översikt som jag velat. Inte heller har jag kunnat se och lära mig så mycket om mig själv som jag kunnat med hjälp av denna metoden och förstå att det tar tid att lista ut vad som funkar. Det ger en enorm frihet, både att skapa, lägga upp min tid och att återkoppla till allt jag gör. Min bullet journal påminner mig mycket mer än någon annan kalender om vad jag vill och hur det måste få ta tid, för det är att vara konsekvent som gör skillnaden. Jag tror att det är en av de saker man ser mest av när man letar information om målsättning och att uppnå sina drömmar.

 

Att ha min journal till hands gör att jag faktiskt att jag påminner mig om vad jag vill, eller i alla fall om vad jag har velat och låter mig inse hur jag ska fortsätta med dem eller om de kanske inte var så viktiga som jag först trodde. Den låter mig hålla ett öga på min framgång på de sätt som jag vill eller som jag vet funkar för mig genom olika designer.
Ex. tränings-tracker som hjälper mig se att jag håller mig konsekvent och också att det inte gör en enorm skillnad om jag inte gör samma sak vecka in och vecka ut. Jag har inte uppnått allt jag vill än, men jag har verkligen får insikt i hur det skulle gå till och hur jag kan peppa mig själv till att få det gjort. Det är ett maraton, inte ett race!

Den får mig att hålla mina tankar positiva genom mina citat, påminnelser, tacksamhetssamlingar och motiverande idéer. Jag skriver ner om jag kommer på något bra, märker om jag gillar något lite extra och ihop med min dagbok kan jag reflektera och välja in mer i mitt liv som jag mår bra av i nuet (läs om att mäta lycka). Det hjälper mig se att misstag händer och att jag varierar i mitt humör helt naturligt. Det betyder inte att jag är nere, dålig på något sätt eller negativ som person, bara att det händer naturligt att jag inte är på topp alltid. Det syns på hur mycket energi jag vill lägga ner i journalen. Vissa veckor är det funktion före allt och andra vill jag bara ha journalen som min kreativa outlet. Jag ser mig själv bättre och accepterar det mer, jag kan låta mig själv ta det lugnt och välja att vara positiv oftare! Det är mycket försöka och gör det igen.

Blommor från den 21 april. Glöm inte hur bra det kan kännas att ge sig själv ibland!
 

Den ger idéer och för mig att testa nya saker. Det finns SÅ mycket inspiration för hur man ska göra detta och ibland är det överväldigande, men också inspirerande! Jag testar mig fram mycket mer och låter mig vara öppen för mer än vad som får plats i boken. 

Mitt mål att hitta nya sätt att hålla kontakten bättre med vänner har inneburit att gästa spelkvällar, pärla med ung cancer och fika, att jag är noggrannare med att höra av mig och att jag skriver tack-kort eller födelsedagshälsningar för hand mycket oftare. Detta har i sin tur gjort att jag tränar på min handstil mer. Allt är inspirerat från att brain-storma, sen testa och jag hittar hela tiden nya sätt genom det stora communityt som finns att göra.  

 

Slutligen är det som jag älskar mest är att det inte krävs mycket mer än en bok, penna och idéer. I informationsåldern finns det så mycket att hitta i böcker, på nätet och i gemenskapen på facebook, pintrest eller tumblr. Hur ska du lägga upp dina mål? Lär dig från de som har erfarenheten av att följa sina drömmar! Hur ska du göra för att inte ge upp och hålla motivationen uppe? Se efter vilka som också har kämpat med att fortsätta sin resa! Gör det som passar dig och låt verkligen journalen vara din egen, inget i den kan kritiseras eller vara dumt. Vi börjar alla någonstans och vi har alla möjlighet att nå toppen!

Förenkla…. Din städning.

2 kommentarer

Det är söndag igen och det är våran designerade dag... Detta återkommande uppdrag som kallas städning har vi alla en eller fler gånger inte alls känt för. Det gäller dock att inte fokusera på att det är en syssla som tar upp tid, utan något man tar sig tiden för att hålla det rent och snyggt runtomkring sig. Det finns saker som underlättar det, små vanor som har hjälpt mig mycket och som jag tänkte gå igenom för att förenkla städningen!

 

Jag har genom åren tvingat mig sätta upp fler och fler rutiner för att hålla det i det skicka jag vill här hemma och är nu förberedd på vad som ska göras och kan lättare ta tag i det på det viset. En sak som jag märkt att jag gör men långt ifrån alla är att jag delar upp uppgifterna i ytor, inte rum. Jag förstår att det kan vara skönt att ha ett rum färdigt och att ta ett rum i taget, men att släpa runt på allting från ena rummet till det andra i lägenheten är bara inte min grej.
Jag tar hellre en dammtrasa och dammar allt, tar dammsugaren och dammsuger allt och tar alla spegelytor tillsammans. Det går snabbare eftersom jag slipper springa fram och tillbaka och hämta samma grejor.


En sak jag började göra efter att ha lyssnat på podcasten ”Happiness” är att ha flaskor uppdelade och där de behövs. Jag har till exempel kakelsprej både i badrummet och i köket för det är där de används. Då finns de redan på plats och jag kan ta lite efterhand! I podden föreslogs det att kombinera en vardagsuppgift (som att borsta tänderna) med en städsyssla i samma rum (torks av bänk eller spegel) för att få det att underhållas mer när det behövs och minska uppgifterna inför storstädning.


Detta hänger lite ihop med att para uppgifter, dvs. att man bäddar medans man väntar på kaffet så det inte blir en uppgift som tar ännu mer tid från morgonschemat, diskar medans man lagar mat så man inte sparar det till efter man ha satt sig till rätta eller damma av med en mikrofiberduk innan säng-gång.

Något som påminner mig om allt som ska göras är en enkel skriven lista. På så sätt kan vi dela upp sakerna lättare, se och planera dem i förväg och inte missa något. Jag kan ibland glömma att rengöra mina sminkborstar så ofta som det behövs, glömmer när vi senast vädrade madrassen eller rengöra fontänpennorna ordentligt. Vi håller det i vecko-, månads- och kvartalsvis för de återkommande och sedan planerar vi in städhelger för större projekt!

Mineralisering är en sak som jag tror alla har hört kommer mer och mer. Använder du det verkligen? Älskar du att ha det? Om det finns någon osäkerhet bland dessa frågor fundera på om du verkligen kommer behöva det. I så fall, ta bort det! Kan det läggas en låda och förvaras i källaren om inte annat? Vi har minimaliserat allt som är på golvet för att ha plats och för att lättare komma åt under städning med dammsugare och mopp genom att ha sladdlådor, organiserade hyllor och ”inception”; stoppar saker i saker för att få undan det. Till exempel fyller vi väskor med kuddar vi inte använder för tillfället för att spara plats och få det att se renare ut genom att få det att se ut att vara mindre prylar. 

 Vad kan du minska på i ditt liv för att ha tid till annat?
 

Vad påminner du dig om att städa och vilka vanor har du kring det som hjälper?

Att se positivt på framtiden

Kommentera

Idag hörde jag om något som jag tror det ligger mycket i och som ni också kan lyssna på här. Det har att göra med att känna sig deppig beroende på vilka minnen vi väljer att fokusera på. Att fastna i en tid som varit påverkar vår framtid eftersom kroppen reagerar på samma sätt på ett minne som en visualisering. Det betyder att hur vi ser på oss idag spelar en roll i hur vi ser på oss i framtiden. Tänker du mycket på det du ångrar eller oroar dig för något som hänt, finns det en hög risk att du också förväntar dig att det ska bli fel i framtiden. Hur ska man tro att det blir bättre om det hittills varit uselt? Och om vi inte är tacksamma och glada för det vi har, hur ska vi bli gladare för mer av det?

Det var lite i dessa tankarna jag gick i när jag upprättade min tacksamhetssida i min BuJo. Jag valde att varje dag hitta något som fick mig att le eller som jag var tacksam för. Det är grymt skönt att kunna gå tillbaka och se allt som hänt, allt som gjort mig glad och allt positivt som jag upplevt. Jag ville bli påmind om att de små saker i varje dag är det som gör mig på bättre humör, inte bara de stora sakerna som kommer efter att ha jobbat hårt för dem. Och alla de små ögonblicken kan jag ha oavsett hur mitt liv förändras!

Att påminna sig om att välja en positiv livsstil och byta tankesätt fundamentalt är en övning, men jag tror starkt på den! Jag tror också att det är därför det är så viktigt att jobba med saker som hänt och få ett nytt perspektiv på dem. Genom ett nytt förhållningssätt till det förflutna kan vi grunda oss i fler positiva tankar. Framtiden är nämligen oviss och ångest förvränger vårt perspektiv, något jag tror många kan känna igen sig i. Känslorna vi har nu kan alltså ge en negativ syn på framtiden.

Till exempel har de med mild depression har lättare för att tänka på positiva erfarenheter också och den förmågan är en typ av skydd mot psykisk ohälsa. Så om vi kan träna upp ett skydd mot det, varför inte börja redan idag?

 
 Det finns alltid något att vara tacksam för.