Att mäta lycka

En kommentar

Vad vill vi om inte att bygga det liv vi vill ha, ett där vi är lyckliga? Den här månaden har jag testat att få lite perspektiv på mina mål genom att utgå från lyckan de skulle ge mig och har tagit hjälp av ”level-10-livet” som jag visade lite av i detta inlägg, när jag började titta igenom mina mål. Det är 10 kategorier där man funderar ut 10 mål i vardera för verkligen titta på vart man är och vad man ska göra för att känna att man får ut som mest av sitt liv härnäst. Vilka kategorier består livet av och vad är lycka för dig?

 

Även om jag känt att jag inte behöver fler mål eller mer att fokusera på, speciellt de dagar då det redan känns som en hög att ta itu med, har det varit ett trevligt hjälpmedel. Det hjälper att faktiskt titta på vad man kan förbättra och vart man kan lägga extra krut på genom att fråga sig vad man har och vad man saknar för att må som bäst. Jag räknar med att vissa saker kommer förändras, jag kanske inser att jag inte behöver eller vill ha dem med tiden, men det finns en grund av saker jag är villig att arbeta för att få in i mitt liv!  Kanske inte allt nu, idag, men en dag. Saker kan ligga på is, de kan ta riktigt lång tid innan de börjar kännas som nästa sak att fokusera på och det är ok. Vissa saker känns mer prioriterade i olika delar av livet. Det blir en påminnelse både om vad man vill nu och vad man vill senare, hur de sakerna förändras och att fortsätta kämpa för dem.  

Kategorierna som man pratar om i den här övningen är:

·         Familj och vänner

·         Personlig utveckling

·         Finans

·         Karriär

·         Äktenskap/socialt liv

·         Återhämtning och kul

·         Miljö (den direkta runt omkring dig, kontor, hem eller natur)

·         Välgörenhet

·         Hälsa & fitness

·         Spirituellt

 Mitt första försök till en mindre lista med alla kategorier och där allt var ett mål samtidigt!

Så; hur mäter man lyckai dessa kategorier? Det finns inget enda svar! Men många vet vad som hade gjort dem lyckliga och kan genast skriva ner 10 punkter som ligger någonstans i framtiden och hade gjort allt bättre.
Det som hjälper mig få perspektiv på punkterna är att komma ihåg; ibland när man mår dåligt nu vill man bara bort och börjar genast fundera på hur det ska bli då, när allt är bra igen.
Gå inte i den fällan!

Självklart ska man ha mål, visualisera dem och göra det man är villig för att nå dem, men vi måste också inse att vi inte kan fly från ett dåligt ”nu” till ett bra ”då”. Vårt nu kommer alltid vara just nu, i det här ögonblicket och vårt då kommer alltid vara där, senare och någon annanstans. Det är bara genom att stanna upp och se vad som redan är bra i våra liv så vi kan tillföra mer av det som vi får kontroll över vår lycka. Jaga inte ett när du förtjänar att vara lycklig nu. Mitt bästa tips är att det är det man sedan sätter mål utefter. 

 

 Gå inte ut med en tidslinje utan se dig själv som i en cirkel där du kan ha eller stoppa in mer av allt bra i.

 

Ena annan sak som dyker upp är att hela tiden vilja ha mer, något nytt att jaga. Att ha en daglig tacksamhet har varit viktigt för mig för att inse att det faktiskt inte finns något jag saknar även om det finns saker jag vill förbättra. Jag stressar inte längre över att bara ha det utan ser fram emot vad det innebär för att göra det eller vad det betyder för mitt liv. 

 

Jag föreslår också att det kan vara bra att försöka inte ta för givet vad som finns i omgivningen när du sätter dina mål i respektive kategori. Många förhållanden vi har går lite på automatik efter ett tag och ibland kan vi bli bättre på att ta hand om vår bil är vår relation. En bil ska underhållas; servas, tvättas, bytas olja på, tankas... hela tiden!
Hur ofta tankar du och hur ofta fikar du med din syster, överraskar din partner eller går på bio med en vän? Det sägs att det vi vattnar växer och relationerna till människor runt omkring oss är inget undantag. Det känns som småsaker, men livet är många små delar. Att dela dem men någon gör att vi växer och eftersom det finns långt fler små än stora ögonblick har vi också fler chanser att få in det som är bra i vårt ”nu”.

Genom att se vårt nu för vad det är och vara en arkitekt över våra liv genom att fundera på vad som är bra (våra värderingar, hur vi vil bli behandlade, hobby etc.), kan vi ställa krav på att fortsätta ha det så eller tillföra mer av det. Fundera på hur din dag påverkas av dina beslut och hur det påverkar din lycka.Ibland går det hand i hand med självförtroende att kunna säga; ”jag vill bli behandlad så här och göra så här, det är viktigt för mig (det du kan styra). Det är upp till andra (det du inte kan styra) om de vill möta mina krav eller om de vill behandla mig på ett sätt som gör jag inte vill umgås med dem.” Du ska må bra och komma ihåg att du duger oavsett om du kan styra situationen eller inte!

 Du klarar dig oavsett!
 

Genom att sakta ner och fundera på hur våra liv kan se ut nu och hur vi vill att det ska bli senare kan vi bygga grunden i livet vi vill ha. Vad har vi tid för nu, vad vill vi förbättra nu och vad, inom varje kategori inom level-10-livet, behöver vi nu? Genom att förstå att det finns mycket inom de föreslagna kategorierna som påverkar livet och att vi alltid kan tillföra bra saker som vi upptäcker på vägen, kan vi bygga det som vi vill. 

Vart är du beredd att lägga mer energi; familjen, ekonomin eller hälsan?

 
1 Wilda:

skriven

Åh din blogg är så himla bra och intressant! Känner igen mig i dina tankar och blir inspirerad till tusen. TACK! Jag har saknat någon likasinnad svensk BuJo-bloggare men du fyller upp hela tomrummet! :)

Svar: OJ tack! Det är verkligen kul att höra! Jag måste säga att din blogg också tar upp mycket av de hörnstenar som finns i att planera och inom målsättning! Superkul att kunna inspirera varandra! :)
BuJouLou