Hur en Bullet Journal kan hjälpa dig

Kommentera

Det blir viktigare och viktigare att ta hand om sig själv, hitta ett sätt att hantera stressen från vardagen och återhämta sig. Vi blir mer och mer utsatta för känslan av att inte räcka till, känslan av otillräcklighet eller av att tappa kontroll och får ångest. Hur ska vi komma ur det?

 

Det viktigaste vi kan göra för oss själva är att göra just något för oss själva! Ge dig själv tiden att bara återhämta dig utan att känna press av något annat. Planera in att släppa kontrollen över allt annat runt omkring dig! Några tips som en Bullet Journal kan hjälpa dig med:

Var kreativ!

Rita, måla, skissa eller bara färglägg, skriv av dig, sjung, spela ett instrument, ha ett gör-det-själv projekt! Låt dessa saker ta tid utan att ha det planerat innan nästa sak på listan. Gör det till något du verkligen vill och lägg din tid på det!

 Jag har nyligen köpt en Lamy Safari penna för att det ska bli roligare att skriva och det gör en sån skillnad! Det är jättekul och just nu vill jag bara skriva!
 

Organisera dig!

Att kombinera denna punkten med den ovan är väl det som kännetecknar en Bullet Journal mest! Ta dig tiden att titta på din planering och ligg steget före. VET när du ska ha något gjort eller när du ska påbörja ett projekt för att ligga i fas, bryt ner stora uppgifter och gör dem en åt gången! Det är detta journalen startades för, det kan låta dig göra minsta möjliga för att uppnå resultat och är en metod för oss att verkligen kunna ha mer kontroll utan att bli överväldigade.

Var aktiv!

Samma sak gäller här som med din kreativitet, låt det ta sin tid och gör något du tycker är kul! Vi kan få mycket mer gjort efter en endorfin-kick och må bättre av att verkligen få ut våra frustrationer. Kom ihåg att känna efter hur du mår av träningen, låt det inte bara bli något du gör innan nästa sak på schemat! Känn dig lugn. Känn att du har givit dig tiden. Kom ihåg den känslan. 

Var hälsosam!

Ha mål, se till att träna, äta rätt, prestera, ja, allt det där men kom ihåg att hålla det på en nivå som för din psykiska hälsa är bra! Allt kan dras för långt och det är viktigt att inse när något inte passar i våra liv. Att träna 5 dagar i veckan kanske anses ”rätt” för att få snabba resultat men att träna alls är kanske vad som passar din vardag och dina mål? Samma sak med att äta ”rätt”. Att till exempel sluta med socker är svårt och vi måste inte vara helt sockerfria det första vi gör. Det kan vara målet men gör det hållbart, så att det passar din livsstil och vardag, gör det hälsosamt! Ta det i din takt!

Sov ordentligt!

Håll koll på din sömn. Detta hör till att vara hälsosam men är mer en påminnelse än ett mål. Vi uppmärksammar mer och mer hur lätt det är att ta timmar från kvällarna när vi ändå har huvudet på högvarv och tid att göra allt vi vill. Ofta till att slappna av och varva ner men kom ihåg; sömnen är din störta återhämtningsperiod! Skriv ner, ha koll på när du får som mest eller minst sömn och fundera på varför. Är det alltid innan ett stort projekt? Alltid innan löning? Efter en helg av dåliga vanor? Se om du kan se till att sömnen blir prioriterad genom att påminna dig om att det är en stor del i att vara hälsosam. 

Följ din utveckling!

Det bästa med en bullet journal för mig har varit min motvilja att slänga den när den är ”klar”. Istället ser jag mina tankar, mina minnen och hur jag utvecklats över tid. Ibland är det enkla saker som mina tidigare sparmål eller hur många böcker jag läser som visar mig mina prioriteringar, vad jag lyckats spara till eller påminnelser om hur jag kan varva ner. Ibland är det hur jag kämpat och blivit bättre genom att envisas med att fortsätta. Oavsett har jag bara sett en positiv utveckling!

Framför allt, inse att myckett är svårt att ha att göra med! Prata med någon professionell om det och var snäll mot dig själv angående vad det än är. Det gör en stark att vilja utvecklas och ta tag i sitt liv, inte svag att söka hjälp.

Vad har du för tips för att hantera ångest?