En introduktion till BuJo's (Del 1)

Kommentera

Det senaste halvåret har jag börjat med en ny hobby, Bullet Journaling. Det är en enkel bok, den mest använda är en Leuchtturm1917 med prickar, som man använder till allt. Möjligheterna är OÄNDLIGA. De används som skissblock, idé-samlingar, budgeträkning, dagliga att-göra-listor och allmänt för att få ihop sitt liv. Grundsystemet är enkelt och förklaras på Ryder Carrolls (skaparens) hemsida där han förklarar det som det analoga systemet för en digital ålder.

I år blev det en härligt grön! <3

Det vanligaste är att använda den som en vanlig kalender, en man anpassar efter sig själv och utformar på ett sätt som hjälper en uppnå eller utföra mer. MAn kan säga att det är en långtids att-göra-lista och dagbok i ett för att kunna följa och utveckla sig själv! Du får en helhetsbild av dig själv, vad du gör idag, vad du gjort innan och vad som kommer härnäst utan stress. I månader har detta varit försök på försök, vad som funkar och vad som faktiskt hjälper att inspirera mig att hålla mig till mina mål och äntligen är det ett nytt år där jag kan planera och följa min utveckling från start! 

Jag har valt att använda den som ett planeringsverktyg för att uppnå mina mål, påminna mig om vad som faktiskt är viktigt i mitt liv och hantera den ångest jag levt med i flera år.

 
En första påminnelse när jag öppnar boken. 
 

Personligen har jag valt att börja min BuJou från 2017 med ett citat som jag hoppas ska påminna mig om att varje dag är en ny chans och tätt följt av det, några reflektioner om vad som är viktigt i mitt liv just nu. Det rör sig om vad jag tror hade utvecklat eller gjort mina relationer bättre med fokus på familj, mitt liv utifrån mig och till sist min karriär. Vad vill jag göra för att utveckla dessa 3 hörnpelare av mitt liv och saker jag kan göra för det. Inget pretentiöst! 

Utöver det har jag också frågat mig själv vad som är framgång för mig just nu, dvs. vad hade fått mig att känna mig fulländad och riktigt nöjd med mig själv. Det kan vara stora mål, det kan vara små, det viktiga är att de är betydelsefulla för just dig. 

Det viktigaste när man sätter upp ett mål känner jag, är att alltid minnas varför man har det som mål. Var ÄRLIG, det är något som ska påminna DIG och ingen annan. De första sex månaderna av mitt skrivande lät jag INGEN titta min älskade bok där jag skrev ner citat och inspirerande tankar eller drömmar som kändes för dumma. 

 
 
 
För att verkligen påminna mig om vad jag kan förändra i min vardag har jag skrivit ner lite stöttande fraser och påminnelser som motiverar och tilltalar mig. Framför allt påminner de mig att förlåta mig själv när det inte går som tänkt. 
Ihop med den sidan har jag valt att skriva upp en kvartalsplanering med tydliga punkter vad jag kan göra för att uppnå mina mål under året. De flesta saker är där för att påminna mig om att ligga i fas, andra för att påminna mig om att göra saker steg för steg. Saker som tar tid. 
 
 
 

Som exempel har jag sagt att i år ska jag lära mig franska.

Varför? För att kunna prata med familj och vänner som finns i Schweiz. Sist jag var där kunde jag knappt kommunicera med folk vilket var riktigt tråkigt MEN jag insåg också att jag förstod en del redan! 

Som hjälpmedel har jag hittat appen DuoLingo som jag verkligen gillar, hemsidan Babbel som har kurser via nätet, flera kurser i mitt område och en grupp med frankophoner (folk som pratar franska och vill behålla sina kunskaper eller hitta andra fransktalande) i stan. Perfekt!

Därför är målen i år:

Q1 (Jan/Feb/Mar): Göra klart språkträdet i DuoLingo för att lära mig ord och fraser samt komma in i språket! Det är precis mitt sätt att lära mig, genom nivåer, poäng och belöningar!

Q2 (Apr/Maj/Jun): Hitta en franskakurs på min nivå och anmäla mig för att träna med guidning (speciellt när det kommer till grammatiken...) 

Q3 (Jul/Aug/Sep): Resa till Schweiz för att utnyttja min kunskaper, få en motiverande boost och komma in i språket mer. 

Q4 (Okt/Nov/Dec): Kunna hålla en konversation utan att tveka i varje mening och hitta orden även om jag inte böjer dem rätt. Gärna över 90% på DuoLingo-appen!

Så här känns det inte alls överväldigande. En solid, långsiktig plan med en mjuk start och en morot i mitten som motiverar mig. Under tiden har jag frankophone-kvällarna att gå till för att interagera med människor och lyssna på språket, jag har hittat streaming-sidor på nätet som har franska Disney-filmer (dvs. filmer jag älskar, känner till väl och kan innan och utan) för att lyssna på språket när det flyter på och ofta uttalar de saker väldigt bra samt ett Babbel-konto jag delar.

YES!

Det är vad jag börjat med för att lätt kunna hitta det som är viktigt för mig inför året och innan jag planerar inför varje månad. Utöver mina mål och planer finns det andra saker som dyker upp under året (födelsedagar eller förberedelser inför fester eller event) där jag kan ligga i framkant genom denna enkla överblick. Senaste datumet att skicka in inbjudningar? När borde jag senast börja förbereda inför tentaplugget? Dags att börja tänka på en födelsedagspresent? Det finns mer att planera!

Gott Nytt 2017!