En introduktion till BuJo's (Del 2)

Kommentera
Jag har kort förklarat tidigare hur jag lagt upp min BuJo för år 2017, att börja med mål och ska här visa lite hur jag gjort inför Januari månad.
 
Jag delar upp varje månad genom att ha en egen sida med månadsnamnet. På så sätt blir det lite lättare att hitta månaderna och att dela upp händelser. 
 
Jag börjar med en kalenderöversikt på månaden, detta är layouten jag har funnit fungerar bäst för mig efter att ha testat lite olika. Vissa gör det som en traditionell kalender som man hänger på väggen för att kunna skriva mer, jag håller det på en sida för att spara lite plats och kunna följa månaden uppifrån och ner. 
 
 
 
 
På motsvarande sida har jag min att-göra-lista för månaden, dvs. saker jag vill få gjort någon gång under denna perioden och som påminner mig att ta tid för just det. Jag har svårt att hålla mig från att boka in saker varje helg annars... Just nu är min modell ganska avskalad och enkel, men det jag tycker är viktigt just nu är änså med. 
 
Hur ofta rör jag faktiskt på mig? Bra att veta för att se om det har effekt! Gym, Low intensity interval training, High intensity interval training och strechning!
 
Jag har också en förenklad "habit tracker" som hjälper mig hålla koll på mina vanor. Detta är något av de vanligaste sakerna att använda sin BuJo till!
Tidigare var den full av saker som jag ville påminna mig att ta mig tid för varje dag så som att meditera, träna, ta vitaminer, läsa 30 minuter om självutveckling, skriva dagbok, sova minnst 7,5 timmar...Det blev efter ett tag en att-göra-lista som jag blev besviken över att jag inte fick kryssa i.
Jag testade igen senare med att försöka hålla koll på mina alkohol-, skräpmat- och humörvanor bara för att få ett hum över dem och se var jag kunde förbättra mig, men tyvärr med liknande resultat där det istället var jobbigt att jag behövde kryssa. Så, samma sak igentligen. 
Jag vet att det funkar jättebra för några men det funkar inte för mig. Vitaminerna kommer jag ihåg och träningen har nu blivit en egen liten tracker som följer med utmed sidan; planering i blyerts och utförda pass får ett "X". Det känns bättre eftersom jag vet att det kommer hjälpa mig se att ett missat pass inte kommer förstöra allt arbete sedan innan. Eller, det är i alla fall vad jag vill se!
 
En enkel utformning hjälper mig hålla fokus på vad som är viktigt att föra just nu, just den här tiden på året utan att bläddra alltför mycket. Jag har också möjligheten att ändra utformningen nästa månad om jag behöver mer eller mindre utrymme, fler listor eller bara har mer inspiration till att skapa något mer konstnärligt!
Jag har ju redan en plan (Kvartalsplanen över det viktigaste) och allt kan stå här så jag kan fokusera på så lite som möjligt med som ändå det som är visentligt för att jag ska uppnå mina mål på lång sikt. 
 
Något nytt jag försöker med just nu (men som jag inte visar) är ett tacksamhetsuppslag. Bara för att verkligen inte missa allt bra i vardagen ska jag försöka skriva 3 saker varje dag som jag FAKTISKT är uppriktigt tacksam för. Det blir inte alltid tre saker, men jag är noga med att fundera och försöker hitta det positiva i vardagen på det här sättet. 
 
 Tidigare var månadssidan fylld med många fler saker men i år handlar det verkligen att få mer gjort, minimalisera, automatisera och inte klottra FÖR MYCKET på just dessa sidorna. Det kan jag spara til vecko-sidorna!