Skillnaden på att göra och genomföra

Kommentera

Nu är det snart slut på årets första månad och det verkar som om det redan är de som har svårt att hålla motivationen av det nya året och de nya målen igång! Vad är igentligen hemligheten till att fortsätta?

När jag startade min Bullet Journal var det för att få perspektiv och hantera mina många känslor och minimera ångest. Det har varit ett fantastiskt instrument på vägen men framför allt har det hjälpt mig klargöra och förtydliga hur jag ska klara de mål jag sätter upp. 2017 är för mig ett år då jag vill att de mål jag har ska gå att genomföras. De är blygsamma mål men som är viktiga för mig och jag vill motivera mig själv att hålla mig på rätt bana samtidigt som jag hoppas på att inspirera andra till att göra samma sak genom min Bullet Journal! 

Det har gjort att jag  funderat mycket på vad skillnaden på att vilja göra saker och vilja få saker gjort är.

I vår vardag kan de fungera som "mot-ivaton" eller "hot-ivation", så fundera på vad som funkar för dig!

Det gäller stort som smått och när man skriver upp det börjar man ibland i änden med att det är gjort. ”Jag vill ha det rent här hemma” tänker vi och så skriver vi det på en lista över vad som ska göras för att uppnå det. Redan där har vi förstått att för att nå den känslan men för att inte överväldiga oss, så bryter vi ner målet i uppgifter och gör det steg för steg, en sak åt gången. Ibland direkt efter varandra, samtidigt eller efter en paus. Plötsligt känns det enklare och vi kan fokusera på vad vi fått gjort lika mycket som vad är kvar.

Vi gör det för att vi gillar resultaten men vi gillar inte alltid processen. Detta går faktiskt hand i hand med att fundera ut sina mål och kunna göra det som krävs för att uppnå dem oavsett vad det gäller genom att hitta ditt eget sätt att göra det på. 

Till exempel; det är lätt att tänka sig att man skriver en storsäljare, får in royalties och signerar böcker. Men...hur ofta känner du bara för att sitta ner och skriva dina ner idéer? Är detta något som är viktigt för dig? Måste du i så fall tvinga dig att sitta ner och skriva eller sker det naturligt? 

Det är mycket jobb bakom en bok och utan att veta vad man ska ta tag i härnäst kan det vara svårt att veta vart man ska starta. Redan där kan det kännas överväldigande. Att se till att ha lagom stora uppgifter framför sig ska man också få till att funka. Är det att hitta tiden att skriva en timme om dagen eller en timme i veckan som är lagom? Våga ta det i DIN takt. Du kommer till slutet av boken oavsett om du är snabb eller långsam och oftast handlar det om att göra det längst, inte mest. Var ihärdig!

Att tänka på den här processen ska också vara, framför allt kännas, enkel. Kan du föreställa dig att sitta varje kväll och bara skriva? Tycker du att det är roligt att sitta och skriva, fundera och komma på de här sakerna? Om svaret är nej är risken att du inte kommer skriva en bok men för de som verkligen vill finns det andra sätt. Kanske har du en fantastisk historia eller idé men tycker inte om att skriva? Kanske finns det någon annan som gör det i så fall? Kan du delegera arbetet, samarbeta så någon annan kan skriva åt dig?

Vad kan det du tycker är kul att göra leda dig? Hur kan det du vill ha gjort bli möjligt? Visualisera vägen dit, finn det roliga i det och se till att göra det för dig,ditt sätt! Det spelar nämligen ingen roll att du gör det 5 dagar i veckan om du bara gör det i 3 veckor. 

Det handlar alltså om vad du kan tänka dig att göra för att få något gjort. Se vägen dit. Vad är kul och får dig att njuta av processen? Vad hade varit skönt om det redan var gjort? Vad är det du vill göra och vad är det du vill genomföra?