Att anpassa sina målsättningar

En kommentar

...är något jag är dålig på men vill förbättra! Ofta får vi höra att det är bra med mätbara mål, så specifika som möjligt för att motivera oss att lägga i en växel när det behövs! Vi ska kunna springa x km på x tid tills x månad, så att vi ständigt vet vad målet är och kan mäta vår framgång. Vi ska ha sparat x kr tills semestern i juli för att veta hur mycket vi måste lägga undan varje månad. Sen händer livet och vi kan behöva vara lite oklara i vårt sätt att nå dem. Ha lite svängrum helt enkelt.
Hur anpassar vi våra mål efterhand och vilket arbetsflöde kan hjälpa oss hålla oss lagom specifika men samtidigt oklara?

 

Jag jobbar fortfarande på att lägga upp mål och hitta sätt att genomföra dem på bättre sätt. Det verkar enkelt i teorin men en del saker jag funderat på i veckan har också fått mig att tänka mer på hur det måste fungera i praktiken. Jag tänkte dela med mig av både vad som funkar för mig och några tips som jag själv tänker ta!

Jag har testat mig fram och inser att för specifika mål kan stressa mig eller få målet att verka ännu mer avlägset (oftast eftersom jag stirrar mig blind på målet) och antingen tappar jag motivationen eller ger ALLT. Inte kul hur det påverkar omgivningen ibland.
Ett för oklart mål gör istället att jag tappar intresse, inte vet vart jag ska börja riktigt eller ger upp det eftersom jag inte riktigt har koll på vad det skulle innebära för mig. Ibland gör det till och med att det smyger sig in saker som inte ska vara där för det finns ingen direkt riktning.

Jag har insett att många mål behöver vara öppna för en viss tolkning. Livet händer, saker kommer i vägen och situationer uppkommer som får oss att ändra på schemat hela tiden. Vi måste låta det och vara medvetna om att en vis mån av utrymme för förändring inte hindrar oss, oavsett om det gäller tid eller pengar. Oavsett är det viktiga att vi påminner oss om att det finns en slutdestination, vad det är och att vägen dit inte alltid är rak.

Oavsett mål är det viktigt att komma ihåg varför det betyder så mycket för just dig att göra eller ha den här grejen. Om du skriver ner målen, formulera dem efter det du vill uppnå och det du drömmer om att ha eller vad det skulle betyda för dig.
Det är här du ska vara specifik! Hur ser det ut när du nått fram?

Jag gör det själv där ingen kan se eftersom jag också skriver ner vad jag visualiserar och hur jag kommer känna mig. Sen börjar planerandet.

 

Jag sparar lite efterhand och utan tidsram på det mesta. Valp-, möbel- och äventyrsfonder är på obestämd tid medans att åka till Ystad är ett mål för i år. Även de minsta stegen tar dig i den riktning du vill!
 

Om du sparar till en resa, behöver du en paus? Äventyr? Hur skulle det vara? En semester med din partner för att det bara ska vara ni eller för hela familjen? Vad kommer det innebära för dig innan och efter? Kommer det betyda att du inte äter ute lika mycket, tackar nej till utekvällar, handlar smartare ett tag för att det ska gå snabbare? Står du ut med det eller vill du ha en längre tid på dig att uppnå målet och ha mer kul på vägen? Något jag försöker komma ihåg är att våga ställa krav på mig själv eller andra för att klara mina mål, men anpassa dem alltid efter hur vardagen ser ut. 

Formulera dina mål efter detta och se till att de är för din skull. Inte för någon annans skull. Inte för att det är samhällsnormer, påtryckningar utifrån eller förslag på hur du ska må bättre. Inte för att du tror att det kan hjälpa, det ska verkligen kännas rätt! Motivera dig med vad du vet att du behöver som morot!

Den andra delen av att sätta upp mål är delmål. Jag kallar det ibland den processen för strävan och det är den som ska hålla motivationen uppe genom att vi känner att vi är på väg till vårt mål. När jag går igenom mina egna anteckningar kan man egentligen dela upp flödet i "mål", "uppgifter" och ”att göra”.
Vi kommer på saker ”att göra” och skriver ner dem. Detta är vad som tar mest tid av oss och det dyker alltid upp nya saker här. Dessa måste prioriteras! Gå igenom dina att-göra eller måsten och fundera på om du tagit dig an ett projekt som inte alls har med din strävan att göra. Det kanske till och med tar tid, energi eller pengar på annat håll?
Det som prioriteras här blir ”uppgifter”. Dessa ska leda till våra mål men är bara som saker på vägen dit. Här är det ok att vara oklar! Dessa kan ändras med tiden och behöver ses över. Ibland märker man att man inte är lika driven av ett mål längre, att det inte lockar lika mycket; det är dags att fundera på om målet verkligen driver på och om ribban på uppgifterna är satta för högt eller för lågt. Det är viktigt att se att man rör sig frammåt när man har specifika mål men att hela tiden anpassa dem efter vår egen förmåga.

Jag har kommit fram till att det ska bli fler uppgifter som har med mina delmål i mina veckouppslag, saker som ska leda till ett av mina slutmål. Om jag inte är där jag vill anpassar jag helt enkelt målen igen. Mindre mål, mer tid till dem eller bara omvärdera vad de egentligen betyder för mig.

 

 "Var hälsosam" är lite oklart, men att må bra fysiskt, känna mig stark, få en bättre relation till min kropp och få utlopp för min energi är saker som påminner mig om varför jag tränar. Jag älskar känslan efteråt och fokuserar mycket på den efter ett pass. Lugnet och klarheten jag får. Att må bättre och börja träna min kropp på rutin är målet i år; ingen målvikt. Att göra det 3 gånger/ vecka är en uppgift jag ger mig själv men tanken var aldrig att bara börja med det utan att jobba sig dit. Slutligen hamnade det på min att-göra-lista för dagen. 


Här är i alla fall några saker jag ska försöka komma ihåg i framtiden:

  • Var specifik i vad du vill uppnå med målen, men lite mindre i uppgifterna. Kom ihåg att det är nu det är ok att vara lite oklar i sin strävan mot målet.
  • Hur når vi dit är inte alltid i fokus, att vi gör det är lika viktigt och att det är för att vi mår bra av det.Njut av processen och känner du det inte, fundera på vad som hade gjort processen kul eller om det är rätt mål, formulerat för dig.
  • Omformulera målen eller omvärdera uppgifterna efterhand. Det är ok om det inte längre går ihop eller är lika viktigt. Dina behov eller idéer kanske förändras och det är alltid ok att släppa dem. Det innebär inte att du ger upp, bara att du lägger fokus på något annat i ditt liv.
  • Låt dem ta tid och kom ihåg att ha utrymme för ändrade planer. Det går alltid att öka eller minska arbetsbördan, vi kommer dit änså.
  • Schemalägg dig, säg att detta är vad du behöver och gör det, det gäller både till dig själv och andra. Det är då du kan börja samla in timmarna som krävs för att bli bättre! Om det är något som tar längre tid att lära sig än annat, stanna upp och fundera på hur du kan komma förbi dem, men ge inte upp! Nöta själv, omvärdera, hitta en lärare eller göra det i grupp? Våga ställ krav och kom ihåg att du själv hade förmodligen stöttat en vän i samma situation. 
  • Fundera på vad du kan göra idag, var du faktiskt lägger fokus i din att-göra-lista och om det är något som hjälper dig klara av en uppgift. Prioritera, delegera och anpassa hur du kan prestera!
 
Och kom ihåg att återhämta dig. Ibland behöver vi bara göra ingenting, inget som har med målen att göra alls bara för att sedan hitta glädjen eller motivationen i det igen! 
 
 

Vad funkar för dig när du fastnat?

 
1 Wilda:

skriven

Klokt inlägg! Jag fick en stor insikt när jag började jobba med mina måls syften i första hand - tog reda på vad som driver mig och varför. Och sen gör sig målen ganska mycket av sig självt - eftersom jag har hittat bränslet. Hett tips!

Svar: Absolut! Att se till att livet passar oss och inte att vi passar ett visst liv är viktigt! Ha bränslet i åtanke och fortsätt! ;)
BuJouLou