Att känna att det inte går som man vill

Kommentera

Den här månaden införde jag ett nytt uppslag. Vi har alla dagar då vi känner att vi hinner allt och allt går bra men också de då vi är trötta och inget blir riktigt som det ska. Vi tappar lusten, motivationen och man kan till och med fylla sin dag med saker som stressar upp oss utan att de sakerna egentligen spelar någon roll om vi gör dem eller inte. Hur kommer man tillbaka till sitt mål, sin plan och sitt fokus?

 

Jag har märkt att de senaste veckorna har det smugit sig in saker jag vill få gjort som inte alls har med mina mål att göra, inte de jag satte upp i början på året i alla fall. Det första som slog mig att dessa saker har känts uppfyllande, som om jag uppnår detta och klarar det är jag på rätt spår för att göra något som är bra för mig. Visst finns det saker som dyker upp och man ska kunna planera runt dem, behov eller mål ändras med tiden och det måste vi tillåta! Men det kan ändå vara viktigt att påminna sig om de där första sidorna i boken där vi skrivit ner vad vi vill med året och verkligen reflektera över vad som står där.

Jag har själv känt mig stressad över att bli bättre på saker jag tror kan gynna mig men som jag inte finner någon glädje i. Jag har bjudit in en riktig energi-tjuv som gjort mig mindre motiverad och inte ger mig mätbara resultat. Det kan vara lätt att skriva om hur man ska eller kan göra, men alla har svårt att leva efter det från stund till stund.

När jag går tillbaka till hur jag vill ha mitt 2017 inser jag två saker. (1) Jag har inte så detaljerade mål som jag först trodde men (2) ändå tillräckligt detaljerade för att påminna mig om vad som är viktigt för mig. De är skrivna på ett sätt som ska guida mig, inte konkret kunna bocka av saker. Jag påminner mig om varför jag skrev ner dem och varför de var viktiga för mig. Att bryta ner dem kommer i kvartalsplaneringen eller i månadsplaneringen i efterhand! Den här månaden har jag verkligen tittat tillbaka och gjort upp tydliga mål som jag kan göra redan nu, idag och som för mig frammåt! 

 Man lär sig alltid vad som funkar för en själv med tiden.
 

Vad har du lärt dig om dig själv och vad som funkar genom din bullet journal?