7 saker jag GÖR för att spara

Kommentera

Efter ett roligt inlägg om vad jag INTE gör för att spara, kommer lite mer tips om vad jagfaktiskt GÖR för att spara! Det hela började med diskussionen om att jag har så svårt för att ge mig själv. Det finns så mycket jag vill spara till och göra att det snabbt blir ett schema över vart alla cash ska och det blir inte så mycket över som jag kanske tänkt. "Jag kan skippa att göra det där för mig själv" eller "det är inte så viktigt att jag får/har det där just nu", ursäkterna kommer snabbt och med tanke på att jag egentligen vill vara mer snäll mot mig själv så känns det inte så hållbart att inte prioritera vad jag själv vill. Men, vill jag verkligen något så brukar jag uppnå det, så jag tänkte dela med mig av några tips!

 

  1. Jag sparar först, sätter undan till sparande och buffert
    Jag har visat upp min spar-sida innan (spana in den här), den hjälper mig se hur nära mina mål jag är. Jag har en tendens att vilja fylla i lite på varje stolpe, men ibland måste man prioritera. Vissa saker måste kunna anpassas med tiden. Andra tas bort. Det viktiga är att jag sätter undan till det viktigaste först och håller mig själv ansvarig för att det jag fyllt i på en stolpe faktiskt finns där. Det hjälper att jag inte kan ta bort tushen! Jag tittar på hur mycket jag kan undvara, hur mycket jag måste undvara om jag har en deadline och jag ser till att det stämmer överens med planer för månaden. Det anpassas men prioriteras. 

  2. Jag är medveten om det tillförda värdet
    Jag skrev i det tidigare inlägget att jag inte spontanshoppar mycket, istället är jag extremt medveten om vad jag har, om jag behöver något nytt och om det är värt att vänta på. Vet jag exakt vad jag vill ha, det är något jag kommer ha stor glädje av och det passar med allt annat (i fallet om kläder eller inredning) kan jag tycka det är värt det, men är jag osäker tittar jag mycket på säsongsrean. Smycken, väskor och accessoarer i allmänhet handlar jag när det är smartare, medans bra skor eller en ordentlig kappa är något jag verkligen investerar i när det behövs. Jag vet nämligen att det kommer behövas och ge mig en bättre tillvaro. 

  3. Jag utnyttjar det jag har till max
    Netflix, storytel och spotify delar jag med andra, men det jag själv investerar i maxar jag! För mig var det viktigt att ha ett gymkort och för att få ut det mesta av det kollar jag pass man kan gå på, har ett gym man kan gå på 24/7 för att det ska passa mina tider och ser till att det är en hubb för sällskap. Ett par riktigt bra löpskor kan användas när som! Jag kollar också vad det finns att testa på gratis (ofta efter nyår) t.ex. simning, träning i sällskap eller i parker via facebook, grupper för löpning etc. Bibliotek har mer än man ofta tror, de erbjuder både datorer med flera foto-, redigerings- eller analysprogram att använda, förutom tidningar och böcker. 

  4. Vi äter ur
    Jag äter inte ute ofta och gör matlådor på veckorna, men en gång i månaden äter vi ur. Dvs. vi tittar igenom skafferierna, frysen, lådorna och ser vad vi kan göra med det vi har så att inget blir lämnat. Det blir oftast att vi går igenom lite lätt varje vecka för att se vad vi kan utnyttja, men med jämna mellanrum är vi väldigt kreativa med våra ingredienser och vi är noga med att det inte blir svinn från matkassarna. 

  5. Jag är tacksam och påminner mig om vad jag redan har
    Varje dag skriver jag upp vad jag är tacksam för för att påminna mig om vad jag har och att livet är mer än vad jag äger. Det hjälper mig sluta oroa mig och leva för långt in i framtiden, något jag skrev mer om i "hur man mäter lycka" som ni kan läsa här. 

  6. Jag återvinner
    Tradera, blocket eller H&M. Ja, allt vi rensar ut åker vi till H&M med i ica-kassar och tar emot checkar för återvinningen. Det är inte alltid mycket, men det gör skillnad. Så om du inte älskar det du har eller använder det; varför ha det? 

  7. Det handlar om hur mycket du kan behålla, inte hur mycket du kan få
    Kombinerar man den första och andra punkten får man ett perspektiv på hur mycket man kan behålla, dvs. hur mycket som faktiskt ger något du värdesätter högt. Man kan känna sig rik på lite, lika mycket som på mycket beroende på vad man investerar i och genom att medvetet veta vart pengarna går. Många bäckar små bara för att man kan, kan ge lika lite kvar som en satt budget efter att sparande och fasta avgifter är satta åt sidan.
    Så fort vi får en högre inkomst har vi också möjlighet att "uppgradera" vår livsstil och vi kan unna oss mer på en månad; lika mycket som vi kan spara mer. Vart går gränsen mellan att ha det bättre och vara slösaktig för dig? Tänk på att avväga vad som är viktigt nu och vad som är viktigt senare! 
 
Detta är alltså några saker jag har i åtanke och som hjälper mig nå mina sparmål och jag hoppas du hittat i alla fall en sak som kan vara värd att fundera på. Att lista ut vad som funkar och var man vill sätta gränserna är väldigt personligt, men i slutänden handlar mycket om hur man vill leva. Har du testat att använda "Life S.A.V.E.R.S" för att komma på det? Kolla in redskapet här!
 
 
Hur långt har jag kommit? många bäckar små!